20121019

Knjiga pisana krvlju - "Memoari" Anri Latida

Latidovo pismo iz zatvora Vinsen,
pisano krvlju na lanenoj krpi
Francuz Žan Anri Latid (Jean Henri Latude, 1725-1807) u svojim "Memoarima", objavljenim 1787. godine pod naslovom: "Razgolićeni despotizam, ili Uspomene Anri Maser de la Tida, trideset pet godina utamničenog u različitim državnim zatvorima", zapisao je i sledeće:
"Odlučio sam da pravim beleške, ali nisam imao ni mastilo ni papir. Da bih dobio zamenu za papir, uzeo sam sredinu hleba i dugo je gnječio rukama, zatim je razmekšao pljuvačkom i izravnao. Napravio sam male kvadrate od oko 15 cm, a debele oko pola centimetra. Kao pero upotrebi sam trouglaste kosti šarana. One su široke i jake i, kad se raseku, mogu dobro da posluže kao pero. Nisam imao mastilo, pa sam odlučio da koristim sopstvenu krv. Izvukao sam konac iz košulje i zavezao ga čvrsto oko donjeg dela palca, da bi gornji deo otekao. Zatim bih se ubo. Ali, svaki put bi kanulo samo nekoliko kapi krvi, pa sam bio prisiljen da  to neprestano ponavljam. Svi prsti su mi uskoro bili izranjavljeni, oticali su i strahovito boleli. Osim toga, krv se brzo zgrušavala, i zato sam je mešao sa vodom."




Izvor: Zvonimir Kulundžić, Put do knjige (Epoha, Zagreb, 1959), str. 121